Svls
Святе Вчення, ст. 32

Санскрит зробив на мене потрясаюче враження, і про це я сказав у січні 1975 року в Делі-університеті на Всеіндійському Санскритському Симпозіумі. Стало мені радісно на душі: тепер я знаю, хто були Трипільці-Скити-Анти, ось їхні мовні перлини. І тепер я знаю, хто я є, звідки я і куди маю іти.

Геродот імена скитських царів і богів не вірно передав. Наприклад, скитська богиня родинного тепла не зветься Табіті, як написав Геродот, а Тапіті, є вона у «Ведах», її ім'я походить з санскритського слова «тапа», що значить «тепло».

Вибачте, що відхилився від питання. У санскриті слово «мага» значить могутня, і його корінь живе у словах «мужність», «муж», «перемога». Воно дуже поширене у «Рикведах», «Упанішадах», «Магабгараті», знаєте: титул «Магатма» (Ганді) значить «Могутня душа», велика, магараджа (могутній радник, володар).


17.

3апитання. Ким, на Вашу думку) був Ісус Христос?

Відповідь. Він був рабином. І про це пише «Євангелія», Іван, 1,49; 6,25; 11,8; 20,16. Він «з коліна Юдиного вийшов», Павло до Жидів, 7,14. Євангелисти Маттей, Марко, Лука, Іван не визнавали Ісуса Богом. Ісус був у 325 році в містечку Нікея на соборі, де був присутній імператор Константин, єпископами проголошений Богом. Проголошення Ісуса Богом мало політичний мотив: імператор Константин хотів бути помазаний на імператорський престол не Помазаником (Христосом), а Богом. Архиєрей Арій був на соборі проти того, щоб Христос був Богом, і це спричинило суперечки довгі і тяжхі. Постало християнство з арійським трактуванням Христа Ісуса.

Я вважаю, що Ісус — особа історична, а Христос — особа мітична. І я згідний з Іваном Франком, який вважає, що «Христос був не Бог, а такий же чоловік, як і другі, упоминався за бідними людьми, і за те був замучений, і, як умер, то так і остався, і не воскрес більше», 1881 p., журнал «Культура», 1924.

Митрополит С. Сембратович 1 грудня 1890 р. в листі до редакції журналу «Дзвінок» написав, що Ів. Франка не можна вважати християнином. Що ж: несторіяни (Сирія, Палестина) вважають себе справжніми християнами, але вони не вірять, що Ісус Христос є Богом.


18.

3апитання. Атеїст — людина невіруюча, каже що й без віри можна жити.

Відповідь. Ні, атеїст — людина віруюча, він вірить в атеїзм, і визнає творців ідеї атеїзму. Він вірить, що віри з тим чи іншим розумінням Бога не потрібно. Вірить тому, що має віру.

Я вірю: Дажбог — це Любов. Людина може любити, немаючи віри в Любов. Вірю, що любити, маючи віру в Любов, приємніше, і особливо для душі, яка має бути натхненна. Душа розмовляє з душею при допомозі віри. Віруючий часто вірить у неймовірне, а невіруючий часто не вірить у ймовірне.

32