Uchs
Учитель Силенко, його родовід, життя і Віра в Дажбога, ст. 73

14. «Він зумів очарувати людей нашого табору»

У Зомме-Казерне відкрилася українська гімназія, почали працювати театр, балетна школа, бібліотека. Вийшла в світ таборова газета «Наше життя».

Іван Багряний, Улас Самчук, професор Шевельов, Юрій Клен та багато інших створили МУР (Мистецький Український Рух), куди належали письменники, поети, науковці. Лев Силенко був письменником-початківцем. І роками між ними був наймолодшим.

У Зомме-Казерне Лев Силенко познайомився з професором Дмитром Чижевським (виявилося, що Чижевський був знайомий з Терентієм Полікарповичем, батьком Силенка, ще з Олександрії). Лев став учнем професора Дмитра Чижевського, а згодом відвідував Гайдельберзький університет.

Ведучи розмови з Чижевським, Силенко сказав, що віра Христова, об’явлена в «Євангеліях», є вірою чужою. У ній українці не можуть знайти себе. У ній є дух, традиція і ментальність юдейська.

Професор Чижевський відчув, що Лев Силенко започатковує «якусь нову» українську релігію монотеїстичну, з концепцією Єдиного Господа, відповів: «Справа постання нової релігії, та ще й з вірою в єдиного Дажбога, безнадійна. Тепер українці є більшовиками. І творити нові духовні ідеали вони бояться, або чіткіше — вони ліниві й неспроможні думати».

Силенко відповів: «Я не маю сил погасити віру в Дажбога, яка є суттю мого Єства. Хай я буду єдиним українцем в світі, який вірить в Єдиносущого Господа Дажбога, мене це не злякає і не зневірить. Я вже почав писати книгу про мою віру в Дажбога. Я боюся померти, забравши з собою в могилу усе те, що хвилює і тривожить мою душу з дитинства. Вірю, що правда моєї віри свята. Я щасливий. Мені є в ім’я чого жити».

Професор Чижевський здвигнув плечима, сказав: «Ми наші розмови продовжимо, але скажу коротко: Ваші задуми про віру в Дажбога є дуже романтичними. Я ще не знаю, яку силу волі має ваша вдача».

У таборі в Зомме-Казерне люди цілими днями нічого не роблять. Ведуть розмови, ходять, стоять і політикують на площі табору. Письменник і лінгвіст Василь Чапленко, ідучи, зустрів Силенка, сказав: «Професор Повстенко поетам Лятуринській і Шаянові оповідав про тебе. Вони зацікавлені твоєю вірою в Дажбога. І професор Державин, і Михайло Орест читали твої вірші, кажуть, є свіжі думки. І такої думки і Юрій Клен. Ти зустрінься з ними».

Силенко приятелював з В. Щербаківським (видатним вченим-археологом, етнографом і мистецтвознавцем), який Йому сказав, щоб Він тримався подалі від містиків, таких, як Шаян. Шаян захоплений мадам Блавацькою, її чудернацькою теософією. І тратить час на спіритуальні сеанси. Вірить, що при допомозі блюдечок, які на столі рухаються, можна викликати духи давно померлих людей і з ними розмовляти.

«Ви цікавитеся археологією, історією, філософією. Ваші міркування про Дажбога мають сенс. Українцям потрібна рідна монотеїстична релігія. Так, новітня релігія, оперта на сучасні здобутки наукових знань», — говорив Вадим Щербаківський.

73